MINDFULNESS

 

Du fortjener et liv med tid, energi og overskud. Og det kan godt lade sig gøre.

 

Mindfulness er en måde at være i livet på. En robusthedstræning, du træner ved bl.a. at meditere og lave blide øvelser, samt blive bevidst om at være tilstede i nuet, så dit sind og dine tanker er der, hvor dine fødder er. Det drejer sig ikke om at kæmpe med de ubehagelige tanker og følelser, men tværdimod om at accepterer og rumme dem.

 

De syv grundprincipper indenfor mindfulness
• Ikke dømme eller vurdere
• Være tålmodig
• Have et åbent sind
• Være tillidsfuld
• Ikke stræbe efter noget
• Være accepterende
• Give slip

Den særlige mediationsform ’mindfulness meditation’ har en gavnlig, videnskabelig dokumenteret effekt på en lang række lidelser. Fx stress, angst, personlighedsforstyrrelser, ADHD, depressioner og fobier.

 

De fleste mennesker har oplevet at have fysiske symptomer som smerter uden at kende årsagen til dem. Uforklarlig træthed og smerter belaster tilværelsen for titusindvis af danskere i en grad, der begrænser dem voldsomt. For de, som er sværest ramt, betyder smerterne og trætheden, at de helt må forlade arbejdsmarkedet og gå på førtidspension. 

 

I samtalerne her hos, bruges også øvelser i mindfulness bl.a. vejtrækningsøvelser, venligheds- og acceptøvelser samt kropsscanning. Vi laver guidet meditation samt meditation til musik (vi udvikler mindfulness så det passer til personen og i samarbejde med personen).

 

Målet med  er, at få dig til at stoppe op og begynde at mærke dig selv. At hjælpe dig selv til at slippe det strammende greb om dit hjerte og dit indre. Og derfra at få dig til at se og genkende f.x. dine stresssignaler, så du fremadrettet bliver bedre til ikke at blive fanget ind i stress (de samme mønstre som tidligere). Du vil - gennem øget kropserkendelse og -forståelse - lære dig selv bedre at kende. Og herfra vil du blive bedre til kunne manøvre gennem et stressfyldt farvand uden at grundstøde.